Kisah Seorang Pengganas Yang Ditangkap Masih Sempat Berbakti Kepada Orang Tuanya. Si Ujang ditangkap polis. Ujang disangka pengganas, kemudian ditangkap dan dimasukkan ke penjara. Beberapa hari kemudian, si Ujang menerima surat dari Abahnya.

Kisah Seorang Pengganas Yang Ditangkap Masih Sempat Berbakti Kepada Orang Tuanya

penjara

penjara

“Ujang, Abah dah tuo. Sekarang sudah musim tanam jagung, dan ekau dalam penjara pulak. Camano ini, abah tak terdayo mencangkul dan tanam sendiri.” Si Ujang kemudian membalas surat tsb:




Koleksi Cerita Lawak
Koleksi Artikel Tips dan Info Cinta

“Abah, kobun jangan dicangkul dulu dan ditanam jagung. Sbbnya di kebun tu ese dh tanam senjato, peluru dan bom.”_ Ternyata surat balasan si Ujang ditapis oleh pegawai penjara, dan langsung dilaporkan ke unit tindakan Khas. Besoknya, datang satu pelatun D4 ke kebun abah Ujang.

Tanpa banyak cakap, langsung seluruh kebun tsb dicangkul hingga petang utk mencari senjata. Malam harinya setelah unit tindakan khas pulang, abah Ujang menulis surat: “Jang, tadi ada polis datang.donga ee mereka mencari senjato, peluru dan bom yang ekau tanam di kobun… tapi tidak jumpo.

Sekarang abah nak buat camano?”_ Setelah merima dan membaca surat kedua dari Abahnya, Ujang kemudian membalas surat kedua tsb: “Bah, skrg kobun dah dicangkul… tanam jo la biji jagungnya.”_

Pegawai yg bertugas menapis surat tsb langsung berteriak histeria: _ “Celako kau Jang”_ ….