Siapakah Ahli Neraka ?





Siapakah Ahli Neraka ?

Daripada Usamah RA daripada Nabi SAW sabdanya, “Aku berdiri dimuka pintu syurga lalu (kelihatan) kebanyakan orang yang masuk kedalamnya ialah orang-orang yang miskin, sedangkan orang-orang kaya ditahan, manakala ahli-ahli neraka pula disuruh bawa ke dalam neraka. Ketika aku berdiri dipintu neraka pula (kelihatan) kebanyakan yang masuk ke dalam ialah orang-orang perempuan”.

Huraian Hadith: 
Islam melarang umatnya daripada menghina orang-orang miskin kerana kemungkinan mereka mendapat tempat yang mulia disisi Allah.

Orang-orang perempuan hendaklah sentiasa mengawasi diri mereka lebih daripada lelaki kerana mereka mudah terdedah kepada melakukan perkara-perkara yang keji yang mengakibatkan mereka mudah masuk neraka.

Orang-orang miskin sekalipun mereka dhaif tetapi sekiranya mereka bersabar dengan kesusahan yang mereka hadapi serta membuat amalan-amalan baik nescaya mereka akan dimasukkan ke dalam syurga.

Rasulullah dapat mengetahui perkara ghaib seperti keadaan syurga dan neraka dengan diberitahu oleh Allah.

Wanita yang menjadi ahli neraka ialah yang derhakakan Allah, tidak menunaikan hak Allah dan hak manusia seperti nusyuz dan menafikan budi baik suami.

5 ulasan

Ena's Stories berkata...

assalamualaikum...
gud info...tq

najihahfara berkata...

semoga kita x tergolong dlm golongan itu

Tulus Sweet berkata...

biar hina di sisi manusia, asal mulia di sisi Allah

Unknown berkata...

ena : wsalam.. mekaceh..

najihah : mudah mudahan..

tulus : aminn..

Solehah Shamsuddin berkata...

nauzubillahiminzalik.minta dijauhkan oleh Allah.takutnya dgn azab Allah yg sgt seksa ni

Dikuasakan oleh Blogger.