Gelongsor Air Terpanjang Dunia Dibuka Ogos ini di Penang





Gelongsor Air Terpanjang Dunia Dibuka Ogos ini di Penang. Gelongsor air terpanjang di dunia sepanjang 1.140 kilometer (km) di taman tema Escape Pulau Pinang di Teluk Bahang di sini akan dibuka kepada orang ramai pada Ogos ini, kata Ketua Pegawai Eksekutifnya, Sim Choo Kheng.

Gelongsor Air Terpanjang Dunia Dibuka Ogos ini di Penang

gelongsor air terpanjang
kredit : BERNAMA

Beliau berkata gelongsor dengan ketinggian 70 meter itu dijangka siap pada fasa ketiga ‘Gravity Play’, hujung bulan depan dan akan mengatasi rekod dunia 0.602km milik taman tema Action Park di Vernon, New Jersey, Amerika Syarikat pada 2015.

Menurutnya, gelongsor itu yang dibina di kawasan bukit menghubungkan taman permainan ‘Adventure Play’ dan ‘Water Play’ dan wakil daripada Guiness World Records akan hadir untuk meneliti kelengkapannya sebelum memberi pengiktirafan dunia.

“Cabaran terbesar dalam proses pembinaan adalah untuk mengelak menumbang pokok di sekeliling kawasan bukit bagi mengekalkan kehijauan alam sekitar di kawasan tersebut,” katanya pemberita ketika lawatan Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan, Warisan, Budaya dan Seni Pulau Pinang, Yeoh Soon Hin, ke taman tema berkenaan, hari ini.

Sim berkata pelaburan dalam fasa ketiga “Gravity Play” telah menelan kos sebanyak RM10.6 juta termasuk pembinaan satu laluan kereta kabel untuk membawa pengunjung ke puncak bukit.

“Kereta kabel terbabit akan menghubungkan antara kaki bukit hingga ke permulaan gelongsor air terpanjang itu dan kereta kabel berkenaan amat unik berikutan ia akan melalui kawasan hutan,” katanya.

Beliau berharap Escape akan menjadi pusat tarikan pelancong dalam usaha memajukan industri pelancongan dan memberi banyak manfaat kepada semua golongan masyarakat di Teluk Bahang.

Setakat ini, Escape Pulau Pinang mempunyai lebih 40 tarikan utama termasuk meneroka terowong, memanjat pokok, “flying fox’ dan ‘kite flyers’ di “Adventureplay” dan “water slide”, “lazy river”, “speed racer” dan “waveball” di ‘Waterplay’.

— BERNAMA

Dah lama rasanya tak pergi escape ni. Lepas ni lebih ramai akan melancong ke Penang dengan adanya tarikan baru ini. Diharap lebih banyak tempat tarikan pelancong diadakan di Malaysia bagi menarik lebih ramai pelancong seterusnya menjana pendapatan penduduk setempat dan Malaysia itu sendiri.

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.