Tanda-tanda Kehamilan





Perempuan Hamil
tanda kehamilan

Tanda-tanda Kehamilan

Bagi wanita yang baru pertama kali hamil, adakalanya mereka tidak menyedari diri sedang berbadan dua. Namun, mereka mungkin merasi ada sesuatu yang tidak kena pada tubuh terutama selepas tidak mengalami haid. Terdapat beberapa tanda awal kehamilan yang dialami sebahagian wanita. Sesetengah wanita pula mungkin langsung tidak mengalami petanda ini. Antaranya :

1. Rasa lapar berpanjangan

– Ini gejala biasa yang mungkin turut berlaku kepada individu yang tidak hamil. Namun, jangan bergantung sepenuhnya kepada tanda ini kerana ia mungkin disebabkan perubahan hormon tetapi jika ia dituruti petanda lain, ambillah tindakan selanjutnya.

2. Mengidam

– Bagi wanita hamil, adakalanya keinginan terhadap sesuatu jenis makanan membuak-buak. Ini membuatkan mereka mahu mendapatkannya walau dalam apa keadaan sekalipun. Suami tentu menjadi ‘mangsa’ tetapi ia juga satu pengalaman menarik tetapi tidak semua wanita mengalaminya. Oleh itu, hayati pengalaman hamil sebaik mungkin kerana ia tidak akan sama untuk setiap kehamilan.

3. Perubahan warna disekeliling payudara

– Apabila kulit di sekeliling payudara menjadi kehitaman, ini mungkin menunjukkan wanita itu sudah beberapa minggu hamil. Tetapi, ia juga boleh berlaku disebabkan ketidakseimbangan hormon dan tidak berkaitan dengan kehamilan atau kandungan terdahulu.

4. Kerap membuang air kecil

– Apabila janin sudah mula terbentuk dan rahim yang semakin membesar mula menekan pundi kencing, wanita hamil akan mengalami kekerapan untuk membuang air. Ia perkara normal berlaku pada setiap wanita hamil.

5. Cepat letih dan tidak bermaya

– Keletihan melampau ini menyebabkan wanita itu seolah-olah tiada tenaga sepanjang masa. Hormon dikeluarkan pada awal kehamilan boleh membuatkan wanita itu berasa cepat letih. Rasa letih serta tidak bermaya ini kerap berlaku pada awal kehamilan.

6. Rasa sakit dan tegang di bahagian payudara

– Sekiranya hamil, payudara menjadi sedikit sensitif dan adakalanya sakit pada sentuhan. Ia seakan-akan sama dengan ketidakselesaan yang terjadi pada payudara sebelum haid. Namun, ia akan berkurangan apabila badan sedah biasa dengan peningkatan hormon ini, malah kesakitan akibat ketegangan juga semakin berkurangan.

7. Rasa loya dan muntah

– Sekiranya bernasib baik, alahan begini tidak akan menyerang kecuali selepas beberapa minggu hamil. Tetapi terdapat segelintir wanita mula berasa mual dan luar biasa pada lidah walaupun cuma selepas beberapa hari hamil.

8. Lewat datang bulan

– Sekiranya waktu haid teratur sebelum berlakunya kelewatan, ujian air kencing untuk kehamilan perlu dilakukan untuk mendapatkan kepastian. Ini membolehkan langkah awal pemeriksaan dan penjagaan untuk si ibu dan bayinya.

9. Ujian air kencing positif

– Jika sudah beberapa hari lewat didatangi haid dan terdapat dua jaluran pada alat ujian kehamilan, kemungkinan wanita itu sudah mengandung. Paling penting, berjumpa pakar untuk mendapatkan kepastian serta mengenal pasti bentuk penjagaan diri dan bayi sebaik mungkin.

Tanda-tanda Kehamilan

sumber : HMetro – 6 feb 13

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.