Kebaikan Mandi





mandi
mandi

Kebaikan Mandi

Mandi pada setiap pagi dan petang sememangnya menjadi rutian harian kita, tetapi sejauh manakah mandi itu mampu memberikan terapi terhadap kesihatan anda?

Kami ingin berkongsi beberapa jenis mandian serta kebaikannya dan mungkin selepas ini anda boleh mempraktikannya dalam kehidupan seharian anda.

MANDI AROMATERAPI
Mandian aromaterapi adalah mandi yang menggunakan bahan-bahan yang dicampur dengan rempah-ratus tradisional yang sudah diperap khas. Kebaikan mandian ini adalah ia dapat meningkatkan sistem peredaran darah, merehatkan otot-otot badan serta meredakan tekanan.

MANDI AIR PANAS
Mandi dengan menggunakan air panas sebenarnya mampu membantu menyahkan toksin daripada tubuh badan anda. Malah ia juga mampu menurunkan kandungan gula dalam darah, menyembuhkan sakit otot serta menjaga usus besar. Satu kajian di Jepun menunjukkan jika seseorang berendam di dalam air panas selama sepuluh minit, ia dapat membaiki jantung terutamanya sekali untuk lelaki.

MANDI GARAM
Mandi garam adalah cara untuk merasai kesegaran dengan merangsang semula organ dalam badan yang kehilangan tenaga. Ia mampu merangsang vitamin tertentu dan mengurangkan homosistina iaitu sejenis bahan yang gagal dicerna dan akan mengotorkan darah dalam tubuh. Mandi garam turut dapat melancarkan peredaran darah dan merawat tumit kaki yang merekah.

MANDI WAP
Mandi wap bukan sahaja mampu menyegarkan kita, malah turut memberikan kesan yang baik untuk sistem kadiovaskular. Selain itu, mandi wap juga dapat mencairkan darah, mengembangkan urat saraf serta melegakan otot-otot.

Sumber : Yahoo

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.