Cara Seludup barang paling Selamat





basikal

Cara Seludup barang paling Selamat

Ajoi melalui sempadan Siam menggunakan basikal. Dua beg besar tersandang di belakang joi. Pak Mat Kastam menahan Ajoi dan bertanya, “Apa dalam beg tu?”, “Pasir,” jawab joi.

“Turun dari basikal!, kita tengok apa betul kau bawak pasir!” Pak Mat Kastam terus mengambil beg tersebut dan dengan pantas membuka beg itu. Sementara pasir itu di ujikaji, Ajoi di tahan dilokap semalaman. Setelah dibuat ujikaji dan diteliti, pasir yang dibawa Ajoi memang pasir tulin dan tiada lain selain dari pasir semata-mata. Ajoi dibebaskan. Pasir kepunyaan Ajoi di masukkan semula ke dalam begnya dan melepaskannya melalui sempadan ke Malaysia.

Keesokannya perkara yang sama berlaku. Pak Mat Kastam tanya, “Apa yang kau bawak?” “Pasir” kata Ajoi. Pak Mat Kastam tak puas hati, sekali lagi dia membuat pemeriksaan, tapi beg Ajoi tak ada benda lain selain pasir semata-mata. Ajoi dibenarkan melalui sempadan dengan basikalnya.

Hal ini berlaku berulang kali setiap hari selama setahun. Pada suatu hari Ajoi tak muncul di sempadan. Pak Mat Kastam merasa pelik kerana Ajoi tak pernah tak melintas sempadan walaupun pada cuti umum. Suatu hari Pak Mat Kastam terjumpa Ajoi di sebuah pekan.

“Ajoi” tegur Pak Mat Kastam, “Aku tau kau ada seludup sesuatu. Aku tak boleh tidur memikirkannya. Ok lah antara kita berdua, kau dan aku, sebenarnya apa yang kau seludup?”

“Basikal”, jawab Ajoi ringkas.

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.