Bagaimana Untuk Memulihkan Shift + Deleted Fail Dalam Dua Cara Berjaya ?





Bagaimana Untuk Memulihkan Shift + Deleted Fail Dalam Dua Cara Berjaya ? Mungkin tabiat anda menggunakan butang kekunci  ‘shift + delete’ untuk menghapuskan folder atau fail yang tidak diperlukan secara kekal daripada komputer anda. Tanpa disengajakan , anda  mungkin terpadam beberapa fail dari peranti storan luaran seperti pemacu pen, pemacu kilat USB, kad SD, kad memori, dan lain-lain. Peralihan fail yang dipadamkan tidak boleh diambil dari tong kitar semula secara langsung. Jika folder yang salah dipadamkan secara kekal maka ia boleh menjadi punca kebimbangan.

Bagaimana Untuk Memulihkan Shift + Deleted Fail Dalam Dua Cara Berjaya ?

Mujurlah, anda boleh mendapatkan semula fail yang dipadamkan secara kekal dari Windows melalui dua cara.

recovery-lost-dataMemulihkan fail yang dipadam secara kekal menggunakan versi terdahulu

Fail yang diperlukan peralihan yang dipadamkan dari dekstop boleh didapatkan semula dengan mudah dari versi terdahulu tanpa menggunakan sebarang perisian. Satu-satunya aspek yang sangat penting adalah dengan mengingati nama fail yang telah dipadam.

  1. Pertama cipta folder baru di desktop dan berikan nama yang sama seperti folder yang telah dipadamkan.
  2. Klik kanan pada fail itu dan pilih ‘memulihkan versi terdahulu’. Windows akan mencari dan menyediakan senarai peralihan yang telah dipadamkan dengan tarikh dan masa yang berbeza.
  3. Pilih yang terkini, klik ‘memulihkan’ dan fail anda secara kekal dipadamkan kembali dengan mudah.

Memulihkan peralihan folder yang dipadamkan dengan perisian EaseUS

Sekiranya anda tidak berjaya dapat kembali folder menggunakan versi terdahulu, penyelesaian lain adalah dengan menggunakan EaseUS Data Recovery Wizard. Ini telah direka khas file recovery software untuk membantu menyelamatkan data yang hilang . Ianya boleh disebabkan oleh pemformatan, penghapusan atau beberapa sebab-sebab lain  Anda boleh memuat turun Window versi. Anda boleh memuat turun versi Window dalam talian dengan langkah mudah.

  1. Pasang EaseUS Wizard dan pilih jenis fail yang anda inginkan untuk mendapatkan semula, klik “butang Next”
  2. Pilih cakera atau peranti dari mana data tersebut hilang.
  3. Klik butang ‘ Scan’
  4. Selepas cakera yang dipilih diimbas, pratonton fail yang disenaraikan akan terlihat.
  5. Pilih yang diperlukan dan klik butang ‘Memulihkan’ (Untuk langkah berjaga-jaga simpan fail-fail yang telah dipulihkan Pilih yang diperlukan dan klik butang ‘Memulihkan’ (Untuk langkah berjaga-jaga menyimpan fail-fail pulih pada kad memori yang berbeza atau drive sekiranya terdapat kegagalan pemulihan data).

Ambil tindakan segera kerana kemungkinan bertambahnya pemulihan data yang hilang. Jika proses ini diabaikan maka ia menjadi sukar untuk menyelamatkannya. muat turun data pemulihan perisian percuma boleh didapati dalam talian. Data recovery software free muat turun boleh didapati dalam talian. Anda semestinya boleh menggunakan perisian ini untuk memulihkan data yang hilang.

Tips untuk berjaya dalam pemulihan data

  • Selepas anda kehilangan data, jangan gunakan ‘bad drive’. Muat turun perisian EaseUS serta-merta dan install pada pemacu yang berbeza bukan pada ‘bad drive’ yang anda kehilangan data. Pemacu baik perlu mempunyai ruang yang cukup untuk menyimpan semua data yang dipulihkan.
  • Dalam kes ‘bad drive’ pastinya lebih bijak untuk menunggu beberapa minggu sebelum menggunakan ia kembali.
  • Dalam kes ‘bad drive’ mengalami isu mekanikal maka anda mesti tidak menggunakannya lagi.
  • Jika anda rasa ‘drive’ mempunyai isu-isu mekanikal maka lebih baik membuat ‘drive’ imej. Kejayaan mencipta ‘drive’ imej akan membantu untuk pulih fail hilang sama seperti anda boleh menyelamat dari ‘drive’ asal.
  • Secara mekanikal ‘drive’ rosak gagal setiap saat, jadi tarik data mentah dari cakera ini dengan segera.
  • Penciptaan Imej pemacu juga mengurangkan beban pemacu kerana setiap sektor mendapat bacaan hanya sekali.
  • Jika ‘drive’ anda mengalami isu fizikal dan anda tidak boleh mendapatkan imej pemacu dimanfaatkan kemudian dapatkan bantuan daripada pembekal perkhidmatan pemulihan data profesional.

 

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.