Hukum Upload Gambar Makanan di Media Sosial









Hukum Upload Gambar Makanan di Media Sosial. Apakah hukum upload gambar makanan di media sosial facebook, twitter, instagram yang menyebabkan orang lain terliur apabila melihatnya, dan makanan itu sukar didapati , sebagai contoh orang yang melihatnya berada di luar negara?

Hukum Upload Gambar Makanan di Media Sosial

nasi arabSetiap perbuatan kita dinilai ikut niat di hati kita.. jika niat baik, dapat pahala.. tapi jika niat sebaliknya dapat dosa. Tapi..kadang2 niat baik kita disalah tafsir oleh orang lain , menimbulkn rasa kurang senang atau menekan dan menyeksa perasaan orang lain.

Hukum upload gambar makanan di laman sosial seperti di whatsapp, telegram, instagram ,facebook dan lain-lain adalah ..HARUS…tapi boleh jadi kita terlepas pandang tentang perasaan dan keinginan orang yang melihatnya.

Boleh jadi ada yang teringin sangat nak rasa masakan tu , tapi susah nak dapat , atau takde masa nak masak atau memang tak pandai nak masak…jadi waktu tu kita dah menyeksa perasaan mereka .

Rasulullah SAW melarang keras kita menyakiti hati dan perasaan orang lain..Itulah yang dinamakan dosa yang kita tak sedar…niat baik tapi jadi sebaliknya.

Sebaiknya elakkan post gambar makanan kecuali jika group tu mmg group / page fb masakan atau resepi sebab semua ahli dah maklum dan perkara tu ia adalah persetujuan bersama.

kredit : FP Uswatun Hasanah

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.