Kerap Korek Telinga Boleh Merosakkan Pendengaran





Kerap Korek Telinga Boleh Merosakkan Pendengaran. Pernah dahulu aku terpaksa pergi ke klinik disebabkan masalah sakit telinga ingatkan ada masalah telinga sebaliknya telinga merah disebabkan selalu korek telinga akhirnya doktor menasihatkan aku agar kurangkan korek telinga dan korek sekiranya perlu sahaja.

Kerap Korek Telinga Boleh Merosakkan Pendengaran

korek telinga
kredit : http://sumsel.tribunnews.com/

NEW YORK – AMERIKA SYARIKAT. Membersihkan telinga dengan kerap sering dianggap sebagai tanda kebersihan yang baik. Tetapi secara manualnya membersihkan tahi telinga sebenarnya boleh merosakkan pendengaran seseorang, mengikut garis panduan baru oleh pakar-pakar dari Amerika Syarikat.

Penyelidik di American Academy of  Otolaryngology dalam garis panduan yang dikemas kini pada Selasa mengatakan memasukkan instrumen asing ke dalam saluran telinga, seperti putik kapas, boleh menyebabkan pelbagai masalah pendengaran dan sebenarnya meningkatkan pengeluaran cerumen atau tahi telinga.

Selain itu, membersihkan telinga  secara manual  juga meningkatkan peluang untuk melukakan gegendang telinga, tulang halus terseliuh dan menyebabkan jangkitan.

Tambahan pula, ia akan menambah bahaya hentaman di mana ia menghalang saluran telinga dan boleh menyebabkan rasa sakit, gatal, deringan, kehilangan pendengaran atau bau yang tidak menyenangkan.

Pengerusi American Academy of Otolaryngology, Dr Seth Schwartz berkata, pesakit sering menyangka untuk menghalang pembinaan tahi telinga, mereka perlu membersihkan telinga dengan putik kapas, klip kertas, lilin telinga atau pelbagai lagi peralatan yang tidak masuk akal.

“Masalahnya ialah membuang tahi telinga hanya mewujudkan isu-isu lain kerana tahi telinga akan ditolak ke bawah dan memberi kesan hentaman ke dalam saluran telinga.

“Ia boleh menyebabkan kemudaratan kepada gegendang dan saluran telinga yang berpotensi membawa kerosakan kekal atau sementara,” katanya dipetik Mail Online.

Dr Seth juga menolak kepercayaan popular yang mengatakan telinga adalah sebahagian penjagaan diri

“Terdapat kecenderungan untuk orang ramai mahu membersihkan telinga mereka kerana percaya tahi telinga adalah petunjuk kotoran. Maklumat yang salah ini membawa kepada tabiat kesihatan telinga yang tidak selamat,” katanya.

Beliau menambah, tahi telinga adalah bahan sebatian normal badan yang dihasilkan untuk membersihkan, melindungi dan ‘minyak’ telinga.

Ia bertindak sebagai agen pembersihan sendiri untuk menjaga kesihatan telinga dengan memerangkap kotoran, debu, dan benda kecil yang melekat pada tahi telinga di mana ia akan menghalang ia masuk ke dalam telinga.

Mengunyah, gerakan rahang dan pertumbuhan kulit pada saluran telinga akan membantu menggerakkan tahi telinga lama dari dalam ke luar telinga di mana ia akan jatuh atau dibersihkan ketika mandi.

Proses normal ini akan berterusan.

Sumber : SinarHarian

Tiada ulasan

Dikuasakan oleh Blogger.